عوامل غیر گلایسمیک باعث افزایش خطر نوروپاتی محیطی در دیابت نوع 1 می شوند

12مارس 2020- بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً در Diabetes Care منتشر شده است، ممکن است چندین عامل غیر گلایسمیک، خطر ابتلا به نوروپاتی محیطی دیابتی(DPN) را در بین مبتلایان به دیابت نوع 1 (T1D) افزایش دهد.

دکتر Mizokami-Stout، از دانشگاه میشیگان و همکارانش شیوع نوروپاتی محیطی دیابتی را در 5،936 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1 که در رجیستری کلینیکthe T1D Exchange  ثبت شده بودند، اندازه گیری کردند. محققان شیوع نوروپاتی محیطی دیابتی را با استفاده از پرسشنامه ی ابزار غربالگری نوروپاتی میشیگان در بزرگسالانی که حداقل 5 سال به دیابت نوع 1 مبتلا بودند، ارزیابی کردند و این نتایج را با استفاده از داده های جمعیت شناختی، بالینی و آزمایشگاهی توصیف کردند.

محققان دریافتند که 11 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی به نوروپاتی محیطی دیابتی مبتلا هستند.نوروپاتی محیطی دیابتی در بیماران مسن تر، زنان، بیماران دارای هموگلوبین گلیکوزیله ی بالاتر و ابتلای طولانی تر به دیابت نوع 1 بیشتر مشاهده می شد. همچنین احتمال تحصیل در کالج و داشتن بیمه خصوصی در افراد مبتلا به نوروپاتی محیطی دیابتی کمتر بود،. بیماریهای قلبی و عروقی (CVD) و عوامل خطرزای بیماری قلبی عروقی (CVD) از جمله استعمال دخانیات، بالا بودن تری گلیسرید خون و شاخص توده بدنی بالاتر، رتینوپاتی، کاهش میزان تخمینی فیلتراسیون گلومرولی و نوروآرتروپاتیCharcot ، در میان بیماران مبتلا به نوروپاتی محیطی دیابتی شایع تر بود. همچنین احتمال هیپوگلیسمی شدید(SH) و / یا کتواسیدوز دیابتی (DKA)در افراد مبتلا بهنوروپاتی محیطی دیابتی بیشتر بود.

نویسندگان اظهار داشتند که شیوع نوروپاتی محیطی دیابتی در این گروه ملی از مبتلایان به دیابت نوع 1 در آمریکا پایین تر از گزارش های منتشر شده قبلی است که بازتابی از روشهای مراقبتی بالینی فعلی می باشد. اگرچه ما روابط مورد انتظار بیننوروپاتی محیطی دیابتی و فاکتورهای خطر هایپرگلایسمی و خطرات عروقی سنتی را تأیید کردیم، اما ما همچنین فاکتورهای خطر غیر گلایسمیک جدیدی را برای نوروپاتی دیابتی محیطی یافتیم مانند عوامل خطرCVD ، هیپوگلایسمی شدید و کتواسیدوز دیابتی، که بطور بالقوه منعکس کننده ی تأثیرات نوسانات گلایسمی و وضعیت پایین اقتصادی اجتماعی است که به اهمیت عوامل اجتماعی سلامت در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، اشاره دارد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-03-nonglycemic-factors-peripheral-neuropathy-t1dm.html